Pagina's

vrijdag 12 augustus 2016

Verslag 3 – maandag 8 augustus tot donderdag 11 augustus

We hebben het nog steeds erg naar onze zin in huisje twee, het gaat moeilijk worden om dit Zweeds paradijs achter te laten voor onze derde en laatste bestemming. Zaterdag vertrekken we namelijk naar Björköby, nog een beetje hoger in Småland en meer in het binnenland.


Maar eerst nog een verslagje van de afgelopen dagen in Finsjö. Op maandag trokken we naar Oskarshamn, een relatief grote kuststad op 20 kilometer van hier. Zaterdagavond las ik een brochure over deze stad die bulkte van gezellige plekjes en eethuisjes met bio-producten, familiebedrijfjes,… dus mijn verwachtingen waren hoog gespannen. Uiteraard is Oskarshamn een stad, maar ook de naam van een ‘Komun’, dus de plekjes lagen verspreid over de komun Oskarshamn en niet in de stad zelf. We waren dan ook vrij snel rond in het stadje en trokken naar een cafeetje, Bakgårdens Bistro, waar we een voordelige Dagens Rätt konden eten met rauwkostbuffet en waar we wifi konden gebruiken. We bleven er dan ook een tijdje rondhangen J. De blog werd geupdatet (vorige verslag), een paar rekeningen betaald (die wachten niet) en Florien stortte zich weer op een ‘pysselbok’ met raadsels en doolhoven en schrijfoefeningen (de laatste tijd haar favoriet, zolang er maar prinsessen bij staan).

Nu klinkt het misschien alsof wij een utopische driejarige hebben J, wees maar zeker dat ze ook hier haar temperament laat voelen. Meestal is ze voorbeeldig tijdens de uitstapjes, maar compenseert ze dat helaas ook als we terug thuis zijn…

Dinsdag was het tijd voor Kalmar Slott. Kalmar is een grote kuststad in Småland, vooral bekend om zijn renaissance architectuur. Aan de rand van het centrum, langs de haven, bevindt zich het bekende Kalmar Slott, waar ooit het Kalmar verdrag opgetekend werd. We kwamen hier rond 11 uur aan en zijn toch tot 16 uur zoet geweest. We volgden een gidsbeurt in het Engels (ja, ook Florien) en liepen ook nog wat rond in de tijdelijke tentoonstellingen. Bij die tentoonstellingen was er eentje over Michiel van de Hazelhoeve, mijn lievelingskinderboek aller tijden. Ik trok dan ook gretig foto’s van de panelen en Florien speelde graag in de huisjes uit het verhaal die nagebouwd werden in het museum.
Florien verkleed als Emil :)




Een kanttekening over de toegankelijkheid (voor de geïnteresseerden): Bij de ingang kregen we te horen dat we halve prijs betaalden omdat Kwinten in een rolstoel zat (die hadden we meegenomen omdat het praktischer zou zijn in het museum) en ik gratis meeging als begeleider. Dit kwam omdat we een aantal delen van de tour niet (vlot) zouden kunnen bereiken, maar dat de gids hiervan op de hoogte was. Dit bleek toch weer een eufemisme te zijn. Bij de start van de tour merkte de gids onze aanwezigheid niet op en trok hij aan een sneltempo de eerste trappenhuizen in. Een aantal heel lieve mensen uit onze groep hebben Kwinten dan de trap op geholpen en de rolstoel gedragen. Na zijn eerste uiteenzetting heeft één van die mensen hem dan aangesproken en pas toen heeft hij ons gezegd waar we heen moesten. Toen we die bestemming bereikt hadden, bleek dat de groep eigenlijk aan de andere kant van de vleugel was. Op zich geen probleem, ware het niet dat er tussen elke ruimte een drempel was van variërende hoogte. We voelden ons een beetje stuntels. In de concertzaal stond een ramp, maar blijkbaar was het onmogelijk om die andere drempels ook te voorzien van kleine hellingen. Vreemde kronkel.

Gisteren was het rustdag, tijd om bijvoorbeeld eens uitgebreid blauwe bessen te gaan plukken in het bos achter onze straat. Werkelijk heel de bodem van dat bos was bezaaid met blauwe bessenstruiken. Mensen die mij kennen, weten dat ik hier mijn hartje ophaal.
De keuken van het huisje is werkelijk van alles voorzien, er staat ook een barbecue en een wafelijzer en mijn vingers jeukten om tijdens de rustdag eens wat uitgebreider te koken. Ik maakte wafels met blauwe bessen en gemarineerde garnalen voor op de barbecue ’s avonds. Daarnaast had ik ook tijd om wat te naaien (ja, ik neem mijn naaimachine mee op vakantie) en deed Florien een verkwikkend dutje J. Tegen de avond stak ik de barbecue aan, het was helaas wel heel winderig buiten, maar we konden gelukkig ook nog genieten van de laatste zonnestralen.




Gisteren was het tijd om Öland te verkennen, het eiland langs de Oostkust van Zweden. We namen de brug aan Kalmar en reden recht naar Borgholm. Rijden in Zweden blijft een zaligheid, die mooie landschappen. Op de brug was het uitzicht echt adembenemend.


Nu is het vrijdagavond en zitten we op restaurant in Oskarshamn. Omdat ik niet zoveel tijd heb, brei ik later nog een vervolg aan het verslag, beloofd! Hej då!






Geen opmerkingen:

Een reactie posten