Pagina's

dinsdag 2 augustus 2016

Zweden trip - verslag 1

Ondertussen zijn we al vier dagen in Zweden (en zes dagen van huis), tijd voor een verslagje.

De eerste dag reden we ongeveer 450 km richting Bremen. De geplande 4u20 rijden werden algauw bijna 7u, met de nodige pauzes tussendoor uiteraard. We hadden een paar dagen voordien nog een hotel geboekt in centrum Bremen en na een semi-lekkere maaltijd (die porties in Duitsland ook, Jezus!) gingen we bijna meteen onder de wol. Maar eerst nog een hostel geboekt voor onze volgende stop, Denemarken.
Slapen was wel buiten Florien gerekend, want die moest nog wat energie kwijt van de lange autorit…

Op 29 juli reden we verder naar Denemarken. Omdat de eerste rit voor mij wat was tegengevallen had ik geprobeerd om een redelijk dichtbijzijnde stop te vinden, maar de hotels waren wat dun gezaaid. Uiteindelijk verliep rit 2 (ongeveer 350 km) een heel stuk vlotter en waren we rond 16u in Fredericia, Denemarken. Gelukkig ken ik het woord voor hostel in het Deens, anders waren we er nu vast nog naar aan het zoeken. Het hostel, noch de straat waar het zich zou bevinden bestonden volgens Lydia,  onze gps, we hadden geen internet en vonden uiteindelijk de bewuste straat op een landkaart die langs de weg hing.
Het hostel hanteert naar eigen zeggen geen hotelprijzen (ahum) en ze verwachten er dus ook dat je je kamer wat poetst bij vertrek. Het was een hostel, akkoord, maar dat van die hotelprijzen was echt niet waar. We mochten wel gratis naar het zwembad ernaast, en dat deden we dan ook om Florien te belonen. Voor het inslapen probeerden we een nieuwe techniek; het was stralend weer dus Kwinten en ik hebben ons op het terrasje gezet en hebben Florien eerst laten inslapen voor we zelf weer naar binnen gingen. Geen kernfysica natuurlijk, maar we waren blij dat het werkte.
De dag erna werden we nog beloond met een lekker (bijna hotelwaardig moet ik zeggen) ontbijt en vertrokken we – eindelijk – naar Zweden!

Na een stop voor de grens en een heel aantal (kleinere) bruggen, zoals Store Baelt, reden we de langverwachte Oresundbron op. Indrukwekkend, echt genoten van het uitzicht over de zee. Malmö ook gespot (Turning Torso is goed zichtbaar bijvoorbeeld), maar ik hield uiteraard mijn ogen ook op de weg (hé papa).
De rit verliep zo mogelijk nog vlotter (ze was dan ook korter, 302 km), Zweden rijden naar mijn gevoel even gedisciplineerd als Duitsers en we kwamen rond 14u al aan in ons huisje. Hoewel we officieel pas om 15u mochten inchecken, stond Lianne ons al op te wachten. Ze was het niet gewend dat haar gasten zo op tijd kwamen.

Al bij al verliep het rijden (vooral de twee laatste dagen dan) heel vlot. De loopfiets die we bij hadden om Florien af en toe te laten sjeezen op de parkings bleek een schot in de roos. Ik had me voorbereid op een zeurend kindje op de achterbank, Kwinten en ik hadden een heel actieplan, maar dat bleek nergens voor nodig.  Hij is zelfs nooit naast Florien moeten gaan zitten om haar bezig te houden. We luisterden heel veel Eftelingsprookjes (dankuwel meter Liesbeth!) en luisterCD’s, Florien bleek nog maar eens duidelijk een dochter van haar vader. Wat ook hielp waren de cadeautjes die we vlak voor vertrek nog van onze buren gekregen hadden. We hadden zelf ook een ‘cadeautjeszak’, maar die waren niet ingepakt, dus die scoorden minder hoog. J Bedankt Mieke en Tom!

Een paar foto’s van ons huisje. Je kan meer info vinden op anglastugan.nl (zonder de umlaut op de a, want officieel heet het änglastugan), mocht er iemand interesse hebben. Meer inside info bij mij J
Onze eerste week zullen we in en rond Höör doorbrengen, een dorpje in de streek Skåne.

We ontbeten de eerste twee dagen al buiten, zondag lunchten we ook buiten. In de voormiddag dus tot nu toe altijd stralend weer gehad, daarna wisselvallig. Zondag gingen we op verkenning in Höör en misschien lag het aan het feit dat het zondag was en dus uitgestorven, maar dat was me nu niet bepaald een bruisend dorpje. Kwinten waagde zich samen met Florien aan de wip en het kind was ook weer content (Kwinten minder, zoals je kan zien J).

Gisteren gingen we naar Lund, de universiteitsstad in Skåne. Na een valse start (sleutels fietsslot vergeten in de auto) trokken we naar het centrum. We bezochten de kathedraal en werden om 12u getrakteerd op een bescheiden, maar mooi klokkenspel. Florien was ook onder de indruk van de middeleeuwse astronomische klok vol miniatuurmannetjes.
Daarna begon het te regenen (iets waar  we helaas niet op voorzien waren) en trokken we snel naar het restaurant van het openluchtmuseum dat we in de namiddag wilden bezoeken; Kulturen. Zomaar een openluchtmuseum in het midden van de stad, ik vind dat tof.
In Zweden is het vaak (prijs-kwaliteit-gewijs) interessant om ‘Dagens rätt’ (dagschotel) te gaan eten bij de lunch in plaats van ’s avonds uit eten te gaan. Ook zijn doorgaans museumrestaurants van zeer goede kwaliteit en dat bleek ook hier het geval te zijn.
In de namiddag trokken we dus naar Kulturen, maar dat viel letterlijk een beetje in het water. Gelukkig was er ook een tentoonstelling van Pettson en Findus, een hit voor Florien (en binnen J), waar ze echt in het decor van Pettsons huis kon spelen. Vond ze heerlijk.

Om de dag in Lund af te sluiten deden we nog een ‘Fika’ in het cafeetje van het museum. Fika is een Zweedse traditie en houdt kort gezegd in dat je koffie drinkt en gebak eet J Redelijk hard ons ding. Daarna shopten we nog even bij Lindex (echt leuke kinderkleren!) en trokken we naar de auto.

Vandaag hadden we een rustdagje, in de voormiddag gingen we naar de winkel en deden we ‘korvgrillning’ als middageten, geniaal plan van Kwinten. J Na een paar spelletjes trokken we dan naar het Bosjöklooster. Dat was in theorie 8 minuten rijden, maar laat ons zeggen dat Lydia de gps daar haar eigen idee over had. Prachtig klooster wel, met een mooi domein aan met dieren en een klein speeltuintje. We konden er tussen de pony’s wandelen en bij de konijnen en kippen in het hok. Florien en ik gingen ook eindelijk pootjebaden in een echt Zweeds meer. Toch wel het hoogtepunt van de dag!

Het plan is om morgen weer wat verder te rijden naar Malmö, vandaar de rustdag ook. Grootsteden zijn vermoeiend voor kleine kindjes, getuige deze foto na Lund.

Zo, dit verslag heeft op logistiek vlak heel wat moeite gekost, want je hebt hier niet zomaar internet (hopelijk gaat dat in het volgende huisje iets vlotter, niet dat ik verslaafd ben, maar voor de skype-conversaties die we af en toe met de grootouders willen voeren is dat wel een vereiste). Ik heb letterlijk een hele avond aan het uploaden van de foto's gezeten, gewoon omdat dat internet zo'n eigen willetje heeft. Vandaar de weinige foto's... Ik beloof niets, maar hopelijk tot snel dus!