Pagina's

zaterdag 26 oktober 2013

Fred en de wolk

Gisteren ging ik met Florien naar de vernissage van de nieuwste tentoonstelling in M: eentje rond dit boek. Fred en de wolk van Dirk Nielandt, met illustraties van Tom Schamp. Om het eufemistisch te zeggen: mijn grote held/illustrator.

We hadden bij een oproep op Facebook naar kindjes die vragen wilden stellen aan Tom Schamp, 'gewonnen', maar daar werd helaas een beetje lacherig over gedaan in het museum zelf. Nadat ik me toch eerst een beetje op de tenen getrapt voelde, gingen we alvast eens een kijkje nemen bij de tentoonstelling zelf. Alwaar ik de meester zelf al aan het werk zag.

 Ik besloot dan maar om toch te blijven en toen ik ook collega (en schrijfster!) Kim Crabeels en Sebastiaan Van Doninck (ook een held) tegen het lijf liep, beloofde het toch leuk te worden.

Ik had mijn exemplaar van Fred en de wolk mee én een origineel schilderij van Schamp zelf, en hoopte ze stiekem te laten signeren. Met kleine Finn als 'buffer' (dank u Kim), heb ik hem na de vernissage benaderd en ging ik naar huis met een prachtige signatuur in het boek én op de kader van het schilderij.









De tentoonstelling is echt een aanrader om met kinderen te bezoeken, ze loopt nog tot ergens half februari, dus jullie hebben nog schoolvakantie-tijd genoeg! Ik vond niet meteen de informatie op de website van het museum, maar misschien kijken jullie er niet over: www.mleuven.be
Er zijn niet alleen de klassieke prenten aan de wand (met ook andere werken dan enkel wat je kent uit zijn boeken, ik spotte ook het blikken doosje dat hij tekende voor Carrefour en waarvoor ik speciaal hoogzwanger naar desbetreffende winkel gereden was), maar ook in het midden kussens en magneetborden waar kinderen mee aan de slag kunnen en hun eigen prent kunnen creëren.
Ook een pluim voor de nieuwe kinderhoek in M, waar je onder andere domino en memory kan spelen met bekende kunstwerken op de blokjes. Florien kwam nog niet verder dan ermee te trommelen en te gooien, maar ze amuseerde zich duidelijk kostelijk.
Wie zegt dat je met een éénjarige nog niet aan cultuur kan doen?











Geen opmerkingen:

Een reactie posten