Pagina's

maandag 4 november 2013

Goed eten


Goed eten

Ik was al lang benieuwd naar het boek van Dorien Knockaert, mede omwille van de enthousiaste promopraat op de blog van Mme Zsazsa, maar ook omwille van haar eigen blog Jonge sla die jammer genoeg op een laag pitje staat.

Maar op dat pitjesvlak is er goed nieuws: net nu ik van plan was om haar vorige boek de hemel in te praten, komt er in maart een nieuw boek uit. Nu ik dat schrijf bedenk ik me dat je eigenlijk nog tijd genoeg hebt om dat eerste boek te verkennen! Het houdt het midden tussen onderzoeksjournalistiek en receptuur. Ik heb het boek (ongelogen!) van A tot Z gelezen, en ben meteen beginnen koken.


Alvast twee gouden tips, de eerste iets minder 'duurzaam' of 'ecologisch verantwoord', want niet 'van het seizoen': tomatentaart! (Ik waarschuw u: veel lekkerder in de zomer, met zoete tomaatjes)

Mijn carnivore (maar verder best okeeje) man des huizes is er waarlijk zot zotter zotst van.

Het receptje:

een ui (een grote, naar smaak), in ringen gesneden
kerstomaatjes, in de helft gesneden
een bladerdeegje

De essentie van dit recept is: weinig werk, maar relatief lang laten sudderen. Dus: je laat de ui op een zacht vuurtje traaaag garen/karameliseren. Ondertussen verwarm je de oven voor (check de temperatuur en duur op de verpakking van het bladerdeeg) en snijd je de tomaatjes in de helft. Als ze klaar zijn, drapeer je de uien en de tomaatjes bevallig op de bodem van je bakvorm (ik gebruik een lage) en daarover leg je het bladerdeeg. En hup: in de oven!
Lekker met een slaatje, met wat geitenkaas, ...

En dan de directe aanleiding waarom ik dit bericht stuur: ik probeerde het volgende recept vandaag uit en nadat ik weer met mijn hoofd uit de wolken was gekomen, besloot ik dat het tijd was om eindelijk eens wat reclame te maken!

Spruitjessalade (ja ja spruitjes!) met oesterzwammen en linzen ofte heaven on earth:

een tiental spruitjes, in sliertjes gesneden (zonder de buitenste blaadjes)
150 gr droge linzen (gaarkoken in een halfuurtje in kookwater met een halve uit, 2 knoflooktenen, wat tijm + besprenkelen met citroensap als ze gaar en uitgelekt zijn)
200 gr oesterzwammen (in stukken gescheurd, in olie kort gegaard op hoge temperatuur)
broodkorstjes (met wat olijfolie, peper en zout in de oven gegrild)
4 zachtgekookte eieren of spiegeleieren (de dooier moet nog loperig zijn)
een beetje parmezaanse kaas om erover te raspen als het klaar is

VoilĂ !
Voor de gedetailleerde beschrijvingen en het geweldige proza van Knockaert moet je het boek kopen. Doen doen doen!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten